For English Skip to Main Content
> לאתר הספרייה המרכזית

צעדים ראשונים באקדמיה: סוגים שונים של סקירות ספרות

סקירת ספרות נרטיבית

אחת הסקירות הנפוצות ביותר במחקר. מדובר בסקירת מקורות שאותרו על ידי כותב/ת המאמר או מחבר/ת הספר. לרוב סקירה זו אמורה להיות יסודית ומקיפה אך הכותב/ת לא מחוייבים לאתר את כל הפריטים האקדמיים בנושא אלא על סמך בחירה עצמית של המקורות.

סקירת ספרות מקיפה (Scoping review)

סקירת ספרות מקיפה היא הערכה ראשונית של גודל והיקף של ספרות מחקרית זמינה בנושא מסוים. מטרת הסקירה לאתר ולהבהיר את המושגים, הגדרות, מגמות, שיטות מחקר לביצוע המחקר בתחום זה. סקירה זו אף מזהה פערי מחקר.

סקירת ספרות שיטתית (Systematic Review)

  • סקירת ספרות שיטתית הינו מחקר שקוף שניתן לשחזרו (למשל על ידי מודל PRISMA  שבאמצעותו מסננים את כמות המחקרים הקיימת לכמות המאמרים שבסופו של דבר מנותחים במאמר).
  • מחקר מסוג זה ניתן לעדכן עם השנים (כלומר לעשות מחקר המשך על המחקר שכבר התפרסם). לרוב מדובר בניתוח איכותני המבוסס על ניתוח תמטי/נושאי למשל חלוקה של המחקרים שנעשו בתחום מסוים על פי: מתודולוגיה/ גיל/ מגדר/ תרבות/ אזורים גאוגרפיים ועוד. לפעמים מוסיפים גם נתונים סטטיסטיים כדי להעשיר את הממצאים. בדרך כלל בוחרים לעשות מחקר זה על נושא שנחקר הרבה בשדה המחקר כדי למפות את המחקרים שנעשו בתחום זה.
  • בשל כמות המחקרים שיש "לסכם" את עיקריהם וכדי למנוע טעויות/ אי דיוקים בעת ניתוחם, לרוב יש לבצע מחקר זה בקבוצת חוקרים (עדיפות לשניים/ שתיים ויותר) ולא על ידי חוקר/ת בודד/ת (למרות שיש מחקרים כאלו גם).
  • בשל כמות המחקרים שיש לעבד לצורך למחקר זה, מחקר של סקירת ספרות שיטתית נעשה לאורך זמן יכול לקחת שנה ואף יותר.
  • בנוסף, מחקר זה מתבסס על מילות מפתח בולטות בתחום ועל חיפוש מקיף במאגרי המידע הרלוונטיים. המטרה שעומדת במחקר זה הינה לסקור, לסכם ולזהות את רוב הגדול (אם לא את הכל-הכל) של המחקרים שנעשו בשדה המחקר שנבחר. תרומתו של מחקר זה עבור החוקרים, סטודנטים וכל מי שמתעניין בתחום הינו שחוסך זמן בחיפוש מחקרים על הנושא, וניתן להסתמך ולסמוך על תוצאותיו.
  • המחקר מצביע על חוסרים במחקר ועל כיוונים חדשים לחקור, מה שמאפשר לחוקרים/ות, סטודנטים/יות לכתוב מחקרים כדי למלא את החסר.

מחקר ביבליומטרי (Bibliometrics review)

  • מחקר ביבליומטרי הינו מחקר הינו מחקר המבוסס על נתונים סטטיסטיים.
  • המחקר נחשב לאובייקטיבי ואופן הצגת ממצאיו נוסף למלל, לרוב כמותית וגם ויזואלית.
  • מחקר ביבליומטרי ניתן לתחום לפי כתבי עת מובילים בתחום, חוקרים בולטים ומצוטטים וגם קשר בין חוקרים, מדינות שחוקרות את הנושא הספציפי, מוסדות השכלה שמתמחים בתחום שעליו נעשה מחקר ביבליומטרי וכדומה.
  • באמצעות מחקר זה ניתן לזהות מגמות הקשורות לשנים שפורסמו המחקרים (באילו שנים חלה עליה במחקרים בנושא שנבחר ובאילו ניכרת ירידה), כמות ציטוטים, מילות מפתח ועוד.
  • מחקר זה מאפשר לזהות מגמות בולטות במחקר ומצביע על כיוונים חדשים שטרם נחקרו באותו התחום (זאת נקודה חשובה עבור החוקרים שמתמחים בתחום ובעזרת מחקר מסוג זה יכולים לראות את הפערים במחקר ולמלא אותם על ידי כתיבת מאמר/ים).
  • מחקר זה מאפשר לעקוב אחר התפתחות דיסציפלינה (תחום דעת) לאורך שנים, לבחון תמורות, מגמות והשפעות (למשל ניתן על בסיס נתונים אלו לעקוב אחר הסיבות להתפתחות התחום במקום מסוים למשל מדינה או מוסד או בקרב חוקרים מסוימים. נתתי דוגמא על התפתחות לימודי סלבריטאות).
  • מדובר במחקר שמסייע לחוקרים, לסטודנטים וכל מי שרוצה לקרוא על תחום מסוים לראות את "התמונה המלאה" שהינה אובייקטיבית למדי על הנושא וכך לחסוך זמן בביצוע מחקר עצמאי שלוקח זמן לחיפוש ועיבוד נתונים (כלומר מעשיר את הקורא המתעניין בתחום).

צור קשר

!דעתך חשובה לנו

ניתן ליצור קשר עם מידענ.ית מצוות הספרייה

לפניות בנושאים כלליים

 טלפון 08-6461412

   yaatz@bgu.ac.il דוא"ל

וואטסאפלפנייה דרך ה-whatsaap

פייסבוק   

כתובת למשלוח דואר: ת.ד 653 באר שבע 8410501