Skip to Main Content
לאתר הספרייה המרכזית
לדף הבית של האוניברסיטה לדף בחירת מדריך

סוגי מחקר: מחקר איכותני

מחקר איכותני

ספרים מומלצים

הגדרה והסבר

מחקר איכותני הוא סוג מחקר המבקש להבין ולתת משמעות לניסיונם של אנשים. לרוב הוא בשימוש במדעי החברה, חינוך ובריאות, ומטרתו להבין את ההתנהגות האנושית. במחקר יש ניסיון להבין אלו מבנים ומנגנונים חברתיים מסבירים בצורה המיטבית פעילות המתרחשת בחברה, בפרט תופעות שיח, אמונות, תפיסות וכד'.  במחקר האיכותני מספר מתודולוגיות ובהן - מחקר נאטיבי, סיפורי חיים, אתנוגרפיה, תיאוריה מעוגנת שדה ועוד.

לרוב תהליך של המחקר האיכותני הינו: 

1. תכנון המחקר: לפני כל מחקר, נקבעות מטרות המחקר, שאלת מחקר (למרות שיכולות להשתנות במהלך המחקר) ואופן הביצוע של המחקר. למשל לבחור באחת האסטרטגיות: חקר המקרה; תיאוריה המעוגנת בשדה; ניתוח שיח; מחקר אתנוגרפי; מחקר נרטיבי (סיפור חיים) ועוד. 

2. איסוף הנתונים: שלב שבו נאסף המידע על סמך מתודולוגיה שנקבעה מראש. המתודולוגיות האפשריות יכולות להיות קשורות לניתוח וקידוד של מקורות כתובים (כתבות, ספרים, קטעי זיכרונות ועוד), ויזואליים (קטעי אודיו ושמע), ראיונות (ראיון מובנה; ראיון חצי מובנה; ראיון עומק; ראיון פתוח ועוד; ראיון אישי, זוגי או קבוצתי), תצפיות (תיאוריות, ממוקדות, פתוחות ומובניות) ועוד.  

3. ניתוח הנתונים: לאחר איסוף הנתונים, מתבצע ניתוח המותאם לסוג האסטרטגיה שנבחרה.   

4. דיון ומסקנות: ניתוח הממצאים לאור ספרות המחקרית שהוצגה בתחילת המחקר.  

5. סעיף אופציונלי: רפלקסיביות של החוקר על שדה המחקר. 

 

 

דוגמא למחקר איכותני

כותרת: כוכבות ריאליטי בתבנית ידועה מראש: ייצוג נשים בתוכניות ריאליטי 

שאלת המחקר: כיצד כוכבות ריאליטי מציגות את עצמן בתוכנית "האח הגדול"? 

סקירת הספרות תכלול למשל: הצגת העצמי (גופמן) באופן כללי ובמדיה לרבות תוכניות ריאליטי; הצגת תופעת כוכבות הריאליטי; ייצוג נשים במדיה בכלל ובתוכניות ריאליטי בפרט; פורמט של תוכנית "האח הגדול", התכנים המוצגים בתוכנית והשפעתם על הקהל [ועוד]. 

מתודולוגיה: ניתוח תוכן איכותני. צפייה בתעודות הזהות של דיירות בית "האח הגדול" ששודרו בתוכנית הפתיחה בתאריך X. [להרחיב על איך נעשה האיסוף; כמה תעודת זהות נצפו לטובת העבודה, כמה דקות כל אורך הסרטון וכדומה]. 

ממצאים: חלוקה לשלוש קטגוריות ניתוח מרכזיות: הצגת העצמי "מי אני" ומה השאיפות האישיות לעתיד; תפיסת העצמי מבחינה ויזואלית; תפיסת העצמי בהקשר לסביבה. [להביא ציטוטים מתוך הסרטונים ולנתחם, כלומר מה עולה מהם]. 

דיון ומסקנות: הצגת העצמי של כוכבות ריאליטי משמרות את הסטריאוטיפים הקיימים על ייצוג נשים במדיה; המראה החיצוני נתפס כקלף חשוב להצלחה, מה שעולה בקנה אחד עם המחקר של X אשר דן .... [ועוד]. 

סיכום: תוכניות ריאליטי משמרות את התבניות הקיימות במדיה [ועוד] 

ביבליוגרפיה 

נספחים (במידה ויש)  

יצירת קשר

!דעתך חשובה לנו

ניתן ליצור קשר עם מידענ.ית מצוות הספרייה

לפניות בנושאים כלליים

 טלפון 08-6461412

   yaatz@bgu.ac.il דוא"ל

וואטסאפלפנייה דרך ה-whatsaap

פייסבוק   

כתובת למשלוח דואר: ת.ד 653 באר שבע 8410501