Skip to Main Content
לאתר הספרייה המרכזית
לדף הבית של האוניברסיטה לדף בחירת מדריך

סוגי מחקר: מחקר כמותני

מחקר כמותני

ספרים מומלצים

הגדרה והסבר

מחקר כמותני הינו מחקר אמפירי המתבסס על נתונים מדידים, מספריים ולכאורה אוביקטיביים ללא תלות בעמדת החוקר. הנתונים מתקבלים במהלך ניסוי, תצפית או מדידה מדויקת. הניתוח מתבסס על סטטיסטיקה והסתברות ומודלים מתמטיים.

שלבי המחקר כוללים: שאלת מחקר, השערות למחקר, איסוף נתונים וניתוחם, בחינה של השערות המחקר. 

לרוב שאלת המחקר נגזרת מסקירת הספרות. מטרת סקירת הספרות להציג את הנושא ואת המחקרים שנכתבו בתחום ומשם "לגזור" את שאלת המחקר שטרם זכתה להתייחסות בשדה המחקר. 

* הגדרת משתני המחקר:

הגדרה נומינלית – הגדרה מילונית, מושגית או תיאורית של המונח. 

הגדרה אופרטיבית – ביצועית: הסבר ותיאור פעילות נדרשת למדידתו ובחינתו של המשתנה. 

* השערת המחקר: 

בדרך כלל מתבססת על סקירת ספרות, תצפיות קודמות או הנחות אישיות המבוססות על ידע קודם. 

השערה מתאמת: קיים קשר או הבדל בין המשתנים, למשל בין X לבין Y. 

השערה סיבתית:  מוביל/ גורם/ משפיע/ מפחית וכדומה את הקשר/השפעה בין המשתנים.

כמו כן ניתן לבחון גם את עוצמת הקשר (חזק/חלש), אופי הקשר (ישיר/ לא ישיר) וכיוון הקשר (למשל חיובי/שלילי/ עולה/יורד).

* משתני המחקר:

משתנה תלוי – המשתנה שאנחנו משערים שהוא עשוי להיות מושפע או שערכיו תלויים או משתנים כפונקציה של המשתנה הבלתי תלוי

משתנה בלתי תלוי – המשתנה שאנחנו משערים על אודותיו שהוא עשוי להשפיע על המשתנה התלוי או להתנות את ערכיו

בחירת כלי מחקר (ניסוי, תצפית, הפצת שאלון וכדומה)

מתאם: ישנם סוגים שונים של מתאמים ומטרתם: לתאר את הקשר הכמותני בין משתנים; ניבוי ערך של משתנים וכדומה. 

מערך המחקר: אוכלוסייה, מדגם, דגימה. 

דוגמא למחקר כמותני

מטרת המחקר לבחון האם ובאיזו מידה קיים קשר בין רמת האוריינות הדיגיטלית של סטודנטים וסטודנטיות באוניברסיטה לבין איתור חומר אקדמי.  

שאלת מחקר ראשונה: האם ובאיזו מידה קיים קשר בין רמת האוריינות הדיגיטלית של סטודנטים בשנה הראשונה ללימודים באוניברסיטה לקבלת סיוע והדרכה מצד הספרייה?  

שאלת מחקר שנייה: האם ובאיזו מידה קיים קשר בין רמת האוריינות הדיגיטלית של סטודנטים בשנה הראשונה ללימודים באוניברסיטה לבין איתור חומר אקדמי? 

השערה ראשונה: סטודנטים עם אוריינות טכנולוגית גבוהה יצליחו ביעילות רבה יותר לאתר חומר אקדמי מאשר סטודנטים עם אוריינות נמוכה. מדובר בקשר ישיר ככל שהסטודנטים עם אוריינות גבוהה יותר יצליחו לאתר חומר אקדמי, ולהפך.

השערה שנייה: סטודנטים שעברו קורס או הדרכה מטעם הספרייה לאורך השנה הראשונה ללימודים, בתדירות של פעם בשבוע, יצליחו לאתר ביתר יעילות את החומר מאשר אלו שלא עברו הדרכה. מדובר בקשר ישיר, ככל שהסטודנטים שנעזרו בספרייהם יצליחו יותר בעת איתור מידע.   

משתנים

אוריינות דיגיטלית – הגדרה נומינלית והגדרה תפקודית.

יכולת איתור מידע – הגדרה נומינלית והגדרה תפקודית.

שימוש בשירותי הספרייה – הגדרה נומינלית והגדרה תפקודית.

מערך מחקר 

אוכלוסיית המחקר תתבסס על 300 סטודנטים וסטודנטיות בשנה הראשונה ללימודיהם באוניברסיטה, שכחלק מקורס אוריינות אקדמית הצטרכו לעבור מספר הדרכות בספרייה. המדגם כלל 160 נשים ו-140 גברים. השאלונים חולקו במהלך הקורס אוריינות אקדמית. השאלונים בעלי תיקוף והשתמשו בהם במחקרים הקודמים. 

סיכום

ביבליוגרפיה 

נספחים (במידה ויש)  

יצירת קשר

!דעתך חשובה לנו

ניתן ליצור קשר עם מידענ.ית מצוות הספרייה

לפניות בנושאים כלליים

 טלפון 08-6461412

   yaatz@bgu.ac.il דוא"ל

וואטסאפלפנייה דרך ה-whatsaap

פייסבוק   

כתובת למשלוח דואר: ת.ד 653 באר שבע 8410501